Postat la: 16.12.2020 - 09:25

Amânate deja de patru ori din 21 martie până acum, activităţile Fiscului aprivind popririle ar putea fi reluate fix în cea de-a doua zi de Crăciun, nemaiexistând posibilitatea legală de prelungire a suspendării.

Concret, suspendarea popririlor pentru datorii fiscale instituită iniţial la 21 martie şi prelungită de mai multe ori, expiră la data de 25 decembrie, ceea ce înseamnă că porprile pe conturi pot fi reluate din data de 26 decembrie.

O nouă suspendare a popririlor nu este posibilă, având în vedere că România nu are în acest moment un Guvern cu puteri depline care să poată emite o nouă OUG de amânare, iar Parlamentul, care ar putea decide suspendarea printr-un proiect de lege, nu are suficient timp la dispoziţie până în data de 26 decembrie, explică avocatnet.ro.

Guvernul a fost demis la 8 decembrie, după ce cu o seară înainte Ludovic Orban îşi anunţase public demisia ca urmare a rezultatului alegerilor parlamentare. Potrivit articolului 110 din Constituţie, Guvernul al cărui mandat a încetat îndeplineşte numai actele necesare pentru administrarea treburilor publice, până la depunerea jurământului de către membrii noului Guvern.

Codul administrativ vine cu completări, Guvernul interimar nu poate să emită ordonanţe sau ordonanţe de urgenţă şi nu poate iniţia proiecte de lege.

Iată la ce ar trebui să se aştepte contribuabilii

Sistemul e-Popriri asigură evitarea situaţiei de până la momentul suspendării popririlor, în care fiecare instituţie de credit virează sumele pentru care au fost înfiinţate popriri bancare, fără a avea cunoştinţă de cele deja virate de către celelalte instituţii de credit, ceea ce conduce în multe situaţii la blocarea/virarea sumelor existente în conturile debitorilor peste sumele înscrise în adresa de înfiinţare a popririi.

1. Cum funcţionează aplicaţia e-Popriri:

Potrivit Ordinului Ministerului Finanţelor 1.665/2020, care a intrat în vigoare la 27 martie (dar ale cărui prevederi nu au fost aplicate pe perioada situaţiei de urgenţă), aplicaţia e-Popriri funcţionează în felul următor:

- Fiscul transmite electronic, în fiecare zi, adresele de înfiinţare a popririlor bancare către Unitatea de Imprimare Rapidă, care le procesează şi le validează.

- De la Unitate, informaţiile din adrese sunt preluate de e-Popriri şi sunt comunicate electronic băncilor până la ora 24:00 (se consideră comunicate la începerea următoarei zile bancare).

- Băncile răspund Fiscului şi îi spun, până la ora 17:00 a următoarei zile bancare de după comunicarea adreselor, ce sume se pot plăti.

Notă: În situaţia în care datornicii n-au bani în conturi la înfiinţarea popririlor, procedura se aplică atunci când intră efectiv bani în conturile poprite.

- Până la ora 24:00, e-Popriri analizează sumele comunicate de bănci şi emite ordonanţările de plată, astfel încât instituţiile financiare să vireze banii (această analiză va împiedica reţinerea din conturile bancare a unor sume mai mari decât datoriile prevăzute în adresele de înfiinţare a popririlor, chiar dacă sunt implicate popriri la mai multe instituţii financiare).

- În următoarea zi bancară, instituţiile financiare fac plata către Fisc a sumelor indicate prin ordonanţările de plată.

Altfel spus, e-Popriri va automatiza înfiinţarea şi ridicarea popririlor bancare, astfel încât popririle să se instituie şi să se ridice în timp real, dar şi să se evite situaţiile în care din conturi sunt reţinute sume mai mari decât cele ce trebuie recuperate.

2. Se reia calculul dobânzilor şi penalităţilor pentru datoriile fiscale, inclusiv în cazul eşalonărilor

Din 26 decembrie, se pot calcula dobânzi şi penalităţi atât pentru datoriile de dinainte de 21 martie, dar şi pentru datoriile noi care devin scadente. La fel se va întâmpla pentru plata cu întârziere a ratelor din graficele de eşalonare neachitate.

3. Se revine la rambursarea TVA-ului după reguli vechi

Până de Crăciun este în vigoare şi regula temporară de restituire a TVA-ului cu control ulterior. Din 26 decembrie, totuşi, Fiscul va avea din nou posibilitatea de a restitui TVA-ului chiar şi cu controlul în avans.

De la caz la caz, autorităţile vor decide dacă fac inspecţia fiscală înainte sau după rambursarea TVA-ului, în baza analizei de risc. Inspecţia ulterioară se va decide tot în baza analizei de risc, pentru cei care primesc banii fără control în avans.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu