Postat la: 24.11.2020 - 08:08

Consiliul Fiscal nu vede nicio performanță realizată de Ministerul Finanțelor Publice în 2020, așa cum se laudă Florin Cîțu. Mai mult, dacă se continuă în ritmul actual, nici prognoza pentru anul viitor nu-i prea bună, asta ca să nu folosim un alt termen mai dur.

Specialiștii lui Daniel Dăianu văd un deficit bugetar de 9,8% din PIB, cu 0,7 puncte procentuale peste estimarea MFP. Redresarea ca nivel al PIB este aşteptată pentru 2022, crede Consiliul Fiscal, dar în condiţii de schimbări adânci în economii, ce sunt accelerate de noi tehnologii (digitalizare, robotizare etc.), de nevoia de a răspunde la schimbarea de climă.

„Proiectul celei de-a treia rectificări bugetare majorează proiecţia de deficit bugetar pentru anul 2020 cu 0,5 pp din PIB, respectiv până la un nivel de 9,1%, în principal ca urmare a impactului nefavorabil şi de amploare asupra încasărilor bugetare al facilităţii de amânare la plată a obligaţiilor bugetare, a deteriorării cadrului macroeconomic comparativ cu cel avut în vedere anterior, precum şi a unor neajunsuri în construcţia bugetară.

CF apreciază un nivel probabil al deficitului bugetar pentru 2020 în jurul valorii de 9,8% din PIB, cu 0,7 pp peste estimarea MFP", se arată într-un document al Consiliului Fiscal. Menținerea cotei unice de impozitare este esențială pentru un mediu de afaceri sănătos. Potrivit CF, dincolo de nivelul extrem de ridicat al deficitului bugetar pentru anul în curs, care va conduce la o majorare corespunzătoare a datoriei publice, punctul de pornire al construcţiei bugetare pentru 2021 reprezintă poziția adoptată de MFP la finele anului în curs.

„Chiar dacă execuţia bugetară aferentă anului 2020 cuprinde şi unele elemente de tip one-off (evaluate de CF la circa 1,5-2% din PIB), respectiv măsurile destinate luptei cu efectele pandemiei Covid-19, o foarte mare parte a deficitului bugetar este de natură structurală şi se va manifesta şi în viitor. Astfel, considerând măsurile de politică fiscală deja adoptate (majorarea pensiilor, salariilor, alocaţiilor pentru copii potrivit calendarului anunţat de Guvern) şi eliminând măsurile de tip one-off, punctul de plecare al deficitului bugetar pentru anul 2021 va fi de circa 8% din PIB!

Mai mult, având în vedere că efectele pandemiei se vor manifesta şi în anul 2021, cel puţin o parte din măsurile one-off vor fi probabil menţinute, ceea ce ar conduce la un punct de plecare al deficitului bugetar pentru anul 2021 şi mai ridicat, posibil în jur de 9% din PIB", punctează Consiliul Fiscal.

Instituţia susţine că anunţarea unui plan multianual credibil de consolidare fiscală/bugetară ar putea să ofere răgazul necesar pentru o abordare graduală, care să afecteze cât mai puţin revenirea economiei. În plus, corecţia macroeconomică trebuie să aibă în vedere atât restructurare de cheltuieli, cât şi venituri fiscale/bugetare în creştere.

„Este falsă teza că nu pot fi mărite venituri fiscale/bugetare, mai ales prin lărgirea bazei de impozitare. Regimul fiscal trebuie să fie transparent şi echitabil; toţi cetăţenii şi firmele să plătească - să se elimine portiţele (loopholes) care fac regimul fiscal inechitabil! Să nu se tolereze evaziunea fiscală, ca şi optimizări fiscale incorecte (tax avoidance), rente necuvenite!

O absorbţie intensă de fonduri europene, care să valorifice aproape dublarea volumului de resurse alocate României pentru perioada 2021-2027 (prin apariţia Planului european de Redresare Next Generation EU de 750 miliarde euro, din care România ar beneficia de 33,2 miliarde euro) ar ajuta mult efortul de corecţie macroeconomică în următorii 3-4 ani", menţionează specialiștii din Consiliul Fiscal.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu