Postat la: 26.12.2020 - 19:50

Thomas O'Connor, fost agent special FBI, a argumentat într-un op-ed publicat de CNN de ce consideră că cei patru agenţi ai companiei private de securitate Blackwater nu au meritat să fie graţiaţi de preşedintele american Donald Trump.

Thomas O'Connor a fost agent special FBI vreme de 23 de ani şi a făcut parte din echipa care mers în Irak pentru a ancheta moartea unor civili irakieni, ucişi de agenţi Blackwater în ceea ce a devenit cunoscut drept masacrul din piaţa Al Nisour. A fost şeful Echipei de răspuns şi investigaţii a Biroului FBI Washington Field din Washington. A anchetat crime şi acte de terorism comise în toată lumea, între care bombardarea ambasadei americane din Nairobi, în 1998, crime de război în Kosovo, în 1999, ca şi atacul asupra Pentagonului din 11 septembrie 2001.

Faptele au avut loc pe 16 septembrie 2007, când Bagdadul era un loc periculos. În acea zi avusese loc un bombardament la câţiva kilometri de o arteră intens circulată din Piaţa Al Nisour din Bagdad, situată la mică distanţa de zona verde a ambasadelor străine. La momentul detonării bombei, o echipă de securitate furnizată de contractorul Blackwater asigura paza unui oficial american prezent la o întrunire ce avea loc la sediul unei instituţii guvernamentale. Într-o astfel de situaţie sarcina sa era să-l pună la adăpost, astfel că a sunat la comandamentul de la Green Zone, unde se află şi ambasada americană, pentru a anunţa că părăsesc locaţia.

Echipa Blackwater 23 Raven a alertat că ar putea fi necesar să asiste extragerea unui oficial şi a cerut permisiunea de a părăsi Green Zone în acest scop. Primind un refuz, liderul echipei a decis să ignore ordinul şi să acţioneze - patru camioane blindate aparţinând Blackwater au fost surprinse pe camere părăsind Zona Verde. Ajungând la piaţă, acestea au blocat o parte a traficului în rond pentru a elibera zona pentru convoiul oficialului. Doi agenţi rutieri irakieni au oprit traficul către camioanele Blackwater. Una din maşinile din trafic era o KIA albă în care se aflau o femeie, o doctoriţă, şi fiul său, şoferul maşinii. Ce s-a întâmplat mai apoi a pornit seria de focuri de armă în care au fost ucişi 17 civili irakieni.

Un lunetist al echipei Raven 23 l-a ţintit şi ucis loc pe acest bărbat aflat la volanul maşinii KIA, iar drept urmare aceasta a lovit o maşină roşie din faţă. Cei doi agenţi rutieri irakieni au încercat să oprească înaintarea maşinii. Acuzaţii au spus că s-au temut că e o maşină-capcană, întrucât aceasta continua să avanseze. Lunetistul, un agent de securitate, l-a nimerit pe şofer care a luat piciorul de pe frână. Este unul din motivele pentru care a fost acuzat de crimă de gradul unu. Apoi au început să tragă în maşină şi alţi membri ai echipei, ucigând şi pasagerul din faţă. În cele din urmă au lansat o grenadă care a explodat incendiind maşina.

Experţii FBI care au condus ancheta au constatat aceste lucruri analizând dovezile, ciocnirea de maşina din faţă şi faptul că fusese lovită de o grenadă M203. Maşina KIA a fost atinsă de 38 de gloanţe în afara celor trase în parbriz care n-a mai putut fi examinat. De pe volan a fost recuperat un glonţ cu vârf negru, un tip de muniţie interzisă de regulile angajamentului SUA într-o zonă de război şi contrară reglementărilor armatei SUA şi ale Blackwater. Între maşinile situate un pic mai în spate era un Suzuki Trooper în care se aflau membri a două familii. Un copil de nouă ani, aflat pe bancheta din spate, a fost împuşcat în cap.

Tatăl, şoferul maşinii, a oferit o mărturie a modului în care au încercat să se ferească de gloanţe şi cum, după ce împuşcăturile au încetat, l-a găsit pe fiul său fără viaţă. Urmele de gloanţe au confirmat spusele lui, precum şi fragmentele de gloanţe recuperate din creier, care au permis o analiză a traiectoriei glonţului. O altă victimă se afla într-o maşină de transport de gheaţă alături de un asociat de afaceri. Gloanţe au fost trase spre cabina şoferului care a încercat să iasă din maşină după ce a fost atins de unul din ele. O grenadă a lovit uşa şoferului lăsând o gaură şi răspândind fragmente în interior. Cei doi pasageri nu erau terorişti, ci oameni de afaceri: unul a fost ucis, altul rănit.

În acest fel s-a ajuns la un număr de 17 oameni ucişi, în timp ce alţi 20 ce au suferit răni grave. Toţi au aceeaşi poveste - erau în trafic şi aveau o destinaţie, alta decât Piaţa Nisour, unde agenţii apărau convoiul oficialilor. Fiecare din maşinile lovite au fost analizate metodic şi au fost obţinute probe criminalistice solide. Acuzaţii au pretins că au răspuns unor focuri de armă ce i-a vizat în timp ce încercau să oprească circulaţia în piaţa Nisour Square. „Am crezut că aşa au stat lucrurile înainte să fim trimişi în Irak pentru a face investigaţii la faţa locului. Am colaborat cu agenţi Blackwater în misiuni anterioare în Irak şi ştiam că sunt oameni buni ce aveau o slujbă dificilă într-un mediu plin de pericole. Acestea fiind spuse, eram decis să las dovezile să mă conducă şi să ofer asistenţă agenţilor pentru a descoperi adevărul", scrie O'Connor.

Unul din primele lucruri solicitate de echipa FBI odată ajunsă la Bagdad a fost să inspecteze vehiculele Blackwater -serios avariate de focuri de arme după cum fusese avertizată. Era extrem de important pentru dovezi referitoare la motivul incidentului. Din experienţa unui om al legii acesta se aştepta ca dovezile să fie intacte -pentru că oricine implicat într-un atare incident ar căuta să le conserve. „Ce s-a întâmplat mai apoi a făcut mai mult decât să mă pună pe gânduri. Cele patru vehicule blindate implicate erau argintii la culoare când au fost văzute pe camere părăsind Zona Verde, contrar ordinelor. Or, cele aflate în faţa noastră la "Man Camp" erau de culoarea nisipului din deşert. Urmele de impact - descrise anterior ca fiind de gloanţ,e de pe laterale, nu mai erau acolo. În locul lor erau urme de şlefuire de la dispozitivul cu care au şters orice potenţiale semne".

Camioanele fuseseră vopsite. Doar jumătate dintr-un cartuş fusese vopsit, semn că totul s-a făcut în grabă. Au mai spus că un radiator dintr-un vehicul a fost perforat de un glonţ tras din trafic. În urma verificării şi examinării documentelor, echipa a aflat că radiatorul fusese reparat. La fel şi cauciucul unei roţi de sub scaunul şoferului unuia din vehicule - fusese înlocuit. Echipa a găsit însă pneul într-o cameră. Atât radiatorul, cât şi cauciucul îndepărtat au fost examinate la laboratorul FBI: în pneu a fost găsit nu un glonţ, ci un fragment dintr-o grenadă M2023 - cel mai probabil ricoşat din automobilul către care a fost lansată. O verificare a şaşiului din preajma radiatorului a arătat un punct de impact.

Dovezile au fost prezentate la tribunal - s-a stabilit că a fost produs de un alt fragment de grenadă, de acelaşi fel ca cel care ricoşat din grenadă şi care a lovit între altele şi banca pe care stătea un copil, o altă victimă. Echipa FBI a făcut patru călătorii în Irak pentru a investiga incidentul - a efectuat nenumărate interviuri, au fost făcute peste 1.000 de fotografii într-o adunare de dovezi analizate de cei mai buni examinatori din lume. Acestea au fost prezentate la proces -echipa acuzării a fost profesionistă şi deosebit de competentă, în timp ce acuzaţii au avut una din cea mai bună echipă de avocaţi. Judecătorul a fost şi el unul din cei mai drepţi şi obiectivi jurişti din profesie. În urma prezentării dovezilor, juriul a decis că cei patru agenţi de securitate ai Blackwater sunt vinovaţi de crimă, ucidere din culpă şi uz de arme militare.

"Sistemul a funcţionat şi s-a făcut dreptate victimelor, răniţilor şi familiilor lor. Iar acum aceste familii ale celor ucişi şi răniţi la Piaţa Nisour vor vedea cum cei responsabili sunt puşi în libertate mulţumită amnistiei acordate de preşedintele Statelor Unite. Asta îmi stârneşte furie şi tristeţe. Am vorbit în această cu Mohammed (al cărui fiu de nouă ani a fost ucis -n.red) şi mi-a spus că nu mai poate spune de acum familiei şi oamenilor din Bagdad că sistemul a funcţionat şi s-a făcut dreptate pentru Ali. Mi-a mai pus o singură întrebare: iertarea poate fi întoarsă. I-am spus că nu. Scopul acestui eseu e să va fac cunoştinţă cu victimele.Nu există dovezi că s-a tras asupra agenţilor Blackwater. Cum de sunt aşa de sigur? Dovezile mi-au arătat asta", a scris Thomas O'Connor.

Compania privată de securitate Blackwtare a fost fondată în 1997 şi a oferit iniţial servicii de instruire poliţiştilor, forţelor de ordine şi organizaţiilor militare, primd primul contract guvernamental în anul 2000. În timpul războilului din Irak a fost una din companiile private care a oferit servicii de protecţie pentru oficiali şi instalaţii militare. Contractul din Irak, în valoare de 21 de milioane de dolari, a inclus securitatea şefului ocupaţiei americane din Irak. În 2004, Blackwater a fost una din cele trei companii private de securitate care a obţinut contracte cu guvernu pentru servicii de securitate în Irak, Afghanistan, Bosnia şi Israel. În 2006, Blackwater a fost contractată pentru a asigura protecţia diplomaţilor din Irak şi a ambasadei SUA. Lunetistul Nicholas Slatten a fost condamnat la închisoare pe viaţă.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu