Radu Berceanu

Postat la: 15.01.2010 15:52

Date personale:
Născut la 5 martie 1953, în Rm.
Vâlcea

Studii:
1965-1972 Liceul teoretic „Mircea cel Bătrân”, Rm. Vâlcea
1972-1978 Institutul Politehnic Bucureşti, Facultatea de Construcţii Aerospaţiale (în prezent Aeronave)

Specializări:
Cursuri de specializare pe probleme parlamentare, Canada, 1990
Curs de specializare pe instituţii democratice, SUA, 1991

Activitate profesională:

Dec. 2009 – prezent - Ministrul Transporturilor si Infrastructurii

Dec. 2008  - Ministrul Transporturilor si Infrastructurii

Dec. 2008  - Senator Dolj

2004 - 2008 - Senator Dolj, Vicepresedinte al Senatului Romaniei

Iunie 2006 - aprilie 2007 - Ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului 

1998 – 2000 - Ministrul Industriei si Comertului

2000 - 2004, 1996 - 2000, 1992 - 1996, 1990 - 1992 - Deputat Dolj, Vicepreşedinte al Camerei Deputatilor

Februarie 1990 - Mai 1990 - Presedinte CPUN Dolj, membru CPUN Bucuresti

Dec. 1989 - Ian. 1990- Vicepresedinte CFSN Dolj

1980 - 1989 - Profesor Liceul Industrial nr. 1 Craiova

1984 - 1989 - Fabrica de Avioane, Craiova, Inginer

1978 - 1981 - Inginer, Centrul de incercari de zbor al industriei aeronautice romane, Craiova

Demnităţi:
Maestru al sportului la aeromodele (1972)
Maestru al sportului la navomodele (1987)
Preşedinte al Clubului de modelism „Şoimii” din Craiova (1979-1989)
Membru în CJEFS Dolj (1984-1989)
Antrenor navomodele la lotul naţional de juniori (1984-1989)
Vicepreşedinte al Federaţiei Române de modelism (1987-1992)
Preşedinte de onoare al Federaţiei Române de Modelism (1992-prezent)
Membru al CPUN Central (9 feb. -11 mai 1990)
Preşedinte al Organizaţiei Judeţene Dolj a FSN, PD (FSN), PD, PD-L de la înfiinţare (feb. 1990) şi până în prezent
Secretar al FSN la nivel naţional (mar. 1991- noi. 1991)
Vicepreşedinte cu probleme organizatorice al PD (FSN) la nivel naţional (noi. 1991-aug. 1996)
Primvicepreşedinte al PD (FSN) la nivel naţional
Vicepreşedinte PD cu probleme organizatorice (1996-2000) la nivel naţional

Decoraţii: 
2000 -  „Ordinul Naţional de Merit” în grad de Cavaler, acordat de către E.S. dl.
Jacques Chirac, Preşedintele Franţei.

 

Situaţia familială:

Căsătorit din 1978 cu Berceanu Mihaela-Marinela, născută Bădîrcea la 27.07.1954, absolventă în 1979 a Universităţii din Bucureşti, Facultatea de limba română, secţia română-franceză, şi în 1999 a Universităţii din Craiova, Facultatea de Litere, secţia română-spaniolă 2 copii: Victor (n. 1981, Craiova), absolvent al Universităţii „Spiru Haret” Bucureşti, Facultatea de Ştiinţe Economice, secţia Marketing
Andrei (n. 1984, Craiova), student anul IV, Universitatea româno-americană Bucureşti, Facultatea de Ştiinţe Economice, secţia Management

Religie:

Creştin ortodox
Soţia, copiii, creştini ortodocşi
Părinţii, creştini ortodocşi

 

Limbi straine:

Limba franceza, engleza, italiana

 


Demisia din Parlament

 

In aprilie 2008, Radu Berceanu a anuntat in plenul Senatului ca renunta la mandatul de parlamentar, ceea ce implica si demisia din functia de vicepresedinte a Senatului.

 

Radu Berceanu si-a motivat demisia prin faptul ca a decis sa candideze la Consiliul Judetean si nu doreste "sa amestece lucrurile".

 

 

Infrangerea de la locale

 

Radu Berceanu a candidat, la alegerile locale din iunie 2008, la functia de presedinte al Consiliului Judetean Dolj.

 

In mai 2008, Radu Berceanu nu excludea posibilitatea de a renunta la politica daca nu va castiga alegerile.

 

„Am foarte multe lucruri bune de facut in afara politicii, dar depinde si care vor fi rezultatele. Daca voi avea 47-48 la suta din voturi, s-ar putea sa nu ma retrag pentru ca am o oarecare responsabilitate', a declarat Berceanu. El sustine ca, desi are, conform sondajelor, un avans mare fata de adversarii sai, nu se va culca pe-o ureche. 'Lupta se da pana in ultimul moment”, a precizat Berceanu.

 

A pierdut in fata lui Ion Prioteasa (PSD), care a obtinut 42 % din voturile doljenilor, in timp ce Berceanu a fost preferat de 34 % dintre alegatori.

 

Nu a plecat din politica, dar, in iulie 2008, Radu Berceanu si-a anuntat demisia din functia de presedinte al filialei PD-L Dolj.

 

Motivul invocat a fost asumarea rezultatului alegerilor pentru presedintia Consiliului Judetean Dolj.

 

Ulterior, la scurt timp dupa "demisie", Radu Berceanu a fost reales, cu 321 de voturi din cele 408 exprimate.

 

Expertul in drumuri al PD-L

 

In septembrie 2008, Radu Berceanu a prezentat componenta de infrastuctura a programului de guvernare al PD-L,pe 2009-2012, afirmand ca Romania nu are capacitatea de a construi mai mult de 54 de km de autostrada in 2009, insa poate face inca 836 de km in urmatorii patru ani.

 

"Stim care sunt acesti kilometri, stim cand ii vom face, cu ce bani ii vom face, cu ce eforturi de alta natura, de aceea, programul nostru si propunerea noastra nu este un basm de Petre Ispirescu: 1.000 de km, 1.500 de km.

 

Am sa va spun ca nici nu este posibil, o cifra din asta rotunda pentru orice specialist, arata ca e o gogoasa scoasa joben. (...)"Daca am aduce 100 de firme de autostrazi din toata Europa, tot nu am putea sa facem mai mult, pentru ca firmele respective nu vin cu muncitorii de acolo, muncitorii trebuie sa ii gaseasa aici si pana ii gasesc trece foarte multe timp, daca nu cumva sunt prin Spania si prin Italia”.

 

PD-L doreste sa construiasca 54 de km de autostrada in 2009, 172 de km in 2010, 256 de km in 2011 si 354 de km in 2012, astfel incat, potrivit lui Berceanu, la finalul guvernarii democra-liberalii, Romania va avea 1.099 de km de autostrada.

 

Liderul democrat-liberal a mai spus ca pentru cei 836 de km de autostrada va fi nevoie de exproprieri pe 11.130 de ha, iar costurile se ridica la aproximativ 24 de miliarde de euro, motiv pentru care PD-L doreste sa aloce de la bugetul de stat doua miliarde de euro anual, numai pentru autostrazi.

 

Tot in programul PD-L, se specifica faptul ca, la finalul guvernarii 2009-2012, Romania va avea 1.392 de km de autostrada in executie si 850 de km de autostrada in diferite stadii de proiectare.

 

Sef si la Agricultura

 

Pe 1 octombrie 2009, ministrii PSD au demisionat in bloc din Cabinetul Boc, in semn de protest fata de revocarea din functie a ministrului de Interne, Dan Nica.

 

Premierul a anuntat, dupa demisia PSD-istilor, componenta noului Guvern. Astfel, Radu Berceanu, ministrul Transporturilor, va fi interimar si la Agricultura, in locul lui Ilie Sarbu.

 

Radu Berceanu a declarat, dupa preluarea interimatului la Ministerul Agriculturii, ca este informat de situatia dificila din domeniu, precizand ca nu isi propune sa devina un foarte mare specialist in domeniu, problemele tehnice urmand sa fie rezolvate impreuna cu specialistii in domeniu.

 

Primul guvern demis prin motiune de cenzura

 

Radu Berceanu a facut parte din primul Guvern de dupa Revolutie care a fost demis prin adoptarea unei motiuni de cenzura.

 

Guvernul condus de Emil Boc a picat, pe 13 octombrie 2009, in urma votului acordat de parlamentari motiunii de cenzura "11 impotriva Romaniei". Din cei 471 de parlamentari, 254 au votat pentru, 176 au votat impotriva, patru voturi au fost anulate, iar 23 de senatori si deputati au absentat.

 

Din momentul anuntarii rezultatului votului, Guvernul Boc I este considerat demis, fiind pentru prima data in istoria Romaniei, dupa 1989, cand un guvern pica in urma unei motiuni de cenzura. 

 

Inapoi la Transporturi

 

Dupa demiterea Guvernului Boc, presedintele Traian Basescu l-a desemnat premier pe Lucian Croitoru, iar acesta l-a propus ca ministru al Transporturilor tot pe Radu Berceanu, insa Guvernul Croitoru a picat la randul sau la votul de investitura din Parlament.

 

Ulterior, noul premier desemnat, Liviu Negoita, l-a propus din nou pe Berceanu la Transporturi. Executivul acesta nu a mai ajuns la vot pentru ca premierul desemnat si-a depus mandatul.

 

Dupa alegerile prezidentiale din decembrie 2009, presedintele reales Traian Basescu l-a numit din nou in functia de premier pe Emil Boc, care l-a desemnat ministru al Transporturilor tot pe Berceanu. Guvernul Boc II a primit investitura Parlamentului pe 23 decembrie 2009.

 

In 2006, Gheorghe Dobre, ministrul Transporturilor de la acea vreme, promitea ca in trei ani, trenurile vor circula cu 200 de kilometri la ora pe relatia Bucuresti-Constanta. Pentru reabilitarea caii de rulare si modernizarea parcului de vagoane erau promise investitii de aproximativ 700 milioane de euro.

Din aceasta suma, guvernul trebuia sa contribuie cu putin peste 430 de milioane de euro, diferenta urmand sa provina dintr-un credit de la Banca Japoniei pentru Cooperare Internationala (JBIC), pentru reabilitarea sectoarelor Bucuresti Nord-Baneasa si Fetesti-Constanta, respectiv din fondurile acordate prin Programul ISPA, pentru modernizarea segmentului Baneasa-Fundulea-Fetesti.

Dupa finalizarea lucrarilor, distanta dintre Capitala si Malul Marii ar fi trebuit sa fie parcursa in cel mult doua ore.

Anul 2009 a trecut, iar trenurile nu circula cu peste 200 km/h asa cum se promitea in urma cu 3 ani, ci de cateva ori mai incet. Cei 225 de kilometri se parcurg, in cel mai bun caz, in cinci-sase ore.


Kilometrii de autostrada promisi, realizati doar pe jumatate

In materie de infrastructura rutiera, anul acesta ar fi trebuit sa inceapa lucrarile la drumul expres care urma sa faca legatura intre litoral si Delta Dunarii. Acesta este doar un exemplu din 12 drumuri expres anuntate de ministrul liberal in ultimul an si jumatate de mandat. Toate proiectele au fost sistate la sfarsitul anului trecut la ordinul ministrului Radu Berceanu care nu le-a considerat o prioritate pentru Romania.

Pe de alta parte, aproape jumatate din ce s-a promis in materie de autostrazi pentru anul 2009 s-a dus la bun sfarsit. Autoritatile au reusit sa dea in functiune tronsonul din Autostrada Transilvaniei cuprins intre Campia Turzii si Gilau, lung de 42 de kilometri.

Desi premierul Emil Boc promitea in iulie ca vor fi finalizati primii 30 de kilometri din autostrada Bucuresti-Brasov, mai exact de pe tronsonul Moara Vlasiei - Ploiesti (42,5 km), acestia nu au putut fi terminati in ciua faptului ca CNADNR a dat constructorilor un supliment pentru lucrari de aproximativ 200 milioane de lei, echivalentul a 50 milioane de euro.

De mentionat ca nu s-au luat in calcul sutele de kilometri de autostrada pe care partidele politice au promis in campania pentru parlamentare de anul trecut ca o sa-i faca in acest an.


Metrou spre Otopeni si un nou aeroport in Sudul Capitalei

La mijlocul anului trecut, Ludovic Orban promitea bucurestenilor ca in cel mult doi ani de zile va exista un nou aeroport in zona de sud a Capitalei. La vremea respectiva, autoritatile din Ministerul Transporturilor mai asteptau doar finalizarea studiului de fezabilitate pentru a putea incepe lucrarile la aeroportul din apropierea localitatii Adunatii Copaceni. Surprinzator sau nu, nici pana in ziua de astazi un astfel de proiect nu a fost bugetat de catre Ministerul Transporturilor.

Tot pentru bucuresteni, in 2007, ministrul Transporturilor de la acea vreme, actualul prim-vicepresedinte al PNL, Ludovic Orban, garanta ca in 2009 vor incepe lucrarile la tronsonul de metrou Bucuresti-Otopeni. Tronsonul de metrou urma sa corespunda, in mare parte, cu calea ferata existenta intre Gara de Nord si statia Otopeni, situata la cativa kilometri de aeroportul international. Tot la acest capitol, in 2009 mai trebuia sa inceapa si constructia tronsonului Piata Universitatii-Pantelimon.

De asemenea, anul acesta ar fi trebuit sa inceapa si lucrarile de reablitare pentru canalul Dunare-Bucuresti. Desi Canalul a trecut din proprietatea Administratiei Nationale Apele Romane, care l-a exploatat pentru irigatii, in administratia Ministerului Transporturilor de mai bine de un an de zile, nici pana in ziua de azi nu s-a facut licitatia pentru atribuirea lucrarilor. In mod normal, daca lucrarile ar fi inceput in 2009, Canalul Dunare-Bucuresti ar fi putut deveni navigabil, pe toti cei 73 de kilometri, in 2012-2014.

Acestea sunt doar cateva proiecte care trebuiau finalizate sau incepute in 2009, bineinteles, daca autoritatile guvernamentale ar fi vorbit cu responsabilitate in timpul mandatului.

 

Vinovat de neandeplinirea obiectivelor – BUGETUL

 

Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Radu Berceanu, a recunoscut ca nu vor fi schimbari apreciabile in ceea ce priveste infrastructura. Motivul: Bugetul redus alocat acestui domeniu. In aceste conditii, banii de la buget vor fi folositi in mare parte pentru finalizarea lucrarilor incepute. "Cu banii pe care i-am avut am facut in asa fel incat sa terminam lucrari incepute de foarte multa vreme. Si acelasi mecanism vreau sa-l aplic si anul viitor. Sa pun banii in asa fel incat sa terminam cate ceva", a declarat Berceanu in timpul audierilor de la Parlament.

"Atata vreme cat nu vor fi finantari corespunzatoare, nu vor putea fi schimbari apreciabile in ceea ce priveste infrastructura de transport. Daca sunt putini bani, ii vom da acolo unde putem sa terminam lucrarile incepute", a mai afirmat Berceanu.

Berceanu sustine ca in cursul anului viitor se va lucra pe 508 kilometri de autostrada, din care vor fi receptionati 101 kilometri.

De asemenea, Ministerul Transporturilor intentioneaza sa efectueze lucrari de constructie la 12 centuri ocolitoare, respectiv 205 kilometri, din care vor fi pusi in functiune 90 de kilometri. In ceea ce priveste drumurile nationale, sunt in lucru 1.630 de kilometri si vor fi receptionati 855 kilometri.

In 2010, necesarul de fonduri pentru finantarea activitatilor de intretinere periodica este de 2,25 miliarde lei, din care de la bugetul de stat 1,26 miliarde lei, venituri proprii 935 milioane lei si credite externe 59 milioane lei.

Pentru reparatii capitale, necesarul de fonduri de la bugetul de stat este de 795 milioane lei. Pentru finantarea lucrarilor de eliminare a efectelor inundatiilor, anul viitor este necesara suma de 1,049 miliarde lei, din care de la bugetul de stat 489 milioane lei si credite externe 560 milioane lei.

Necesarul de fonduri al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania pe anul 2010 se ridica la 17,37 miliarde lei, in crestere cu 88% fata de resursele asigurate in acest an. Din valoarea de 17,37 miliarde lei, ministerul solicita 13,071 miliarde lei de la bugetul de stat, 1,95 miliarde lei din credite externe, 1,42 miliarde lei din fonduri nerambursabile de la UE si 935 milioane lei din venituri proprii.


Ministru cu avere

 

Cat timp a fost ministru al Industriilor si Comertului, prin masurile luate, a declansat o serie de controverse. Scandalurile de coruptie in care a fost implicat, toate finalizate cu "neinceperea urmaririi penale" de catre procurori, l-au scos totusi, ulterior, pe Berceanu, din zona suspiciunilor.

 

Berceanu are o avere impresionanta: apartamente la Craiova, Ramnicu-Valcea, si in Spania, doua masini Toyota si Volvo, bijuterii de mii de euro, plasamente, investitii, depozite bancare si actiuni de milioane de euro.

 

Dar cum s-a facut averea?!

 

Radu Berceanu se confrunta cu un megascandal, ale carui ite conduc, insa, spre vremea cånd el ocupa portofoliul de la Industrii: afacerea „China“

Ministrul este suspectat ca s-ar fi folosit de un interpus pentru a pune bazele unei societati mixte romåno-chineze, despre existenta careia nu se regasesc, insa, acte, la firma „mama“ din Romånia

 

Mai mult, societatea controlata de Radu Berceanu prin interpusul Ionel Daniel Nedelcut a rambursat TVA de la Directia de Finante Dolj, institutie implicata in scandalurile Genica Boerica si Samir Språnceana

 

Toate acestea – dar si multe altele – sunt incriminate de o „Nota“ a ANC, despre care Ionel Blanculescu nu isi mai „aminteste“, insa, nimic

Proaspat uns ministru al transporturilor, Radu Berceanu este suspectat de fals, uz de fals, spalare de bani, evaziune fiscala si rambursari ilegale de TVA, in urma unei afaceri ale carei ite duc in China. Ex-ministru al industriilor, apoi vicepresedinte al Senatului Romaniei, Radu Berceanu s-a folosit de un interpus, craioveanul Ioan Daniel Nedelcut, director al uneia dintre firmele sale si unic asociat al societatii care a intermediat Afacerea „China“. O ampla verificare efectuata de Autoritatea Nationala de Control, pe vremea lui Ionel Blanculescu, scoate la iveala o serie de alte matrapazlacuri economico-financiare in ceea ce priveste activitatea firmelor controlate, direct sau indirect, de Radu Berceanu. Ionel Blanculescu nu-si mai aduce, insa, aminte nimic.
Fost ministru al industriilor si proaspat numit ministru al transporturilor, Radu Berceanu nu este deloc usa de biserica, ba dimpotriva. O dovedesc numeroasele scandaluri in care a fost implicat pe vremea cand ocupa portofoliul de la Industrii, dar si afacerile derulate ulterior, chiar si cand era vicepresedinte al Senatului. Una dintre controversatele afaceri ale lui Berceanu este cea derulata in China, pe vremea cand olteanul era ministru al industriilor – dupa cum reiese dintr-o „Nota“ intocmita de Autoritatea Nationala de Control, pe vremea lui Ionel Blanculescu. Suspiciunile ce se desprind sunt clare: fals, uz de fals, evaziune fiscala, spalare de bani, rambursari ilegale de TVA.

„Afacerea China“ a fost demarata in 1999, pe vremea cand Radu Berceanu era ministru al industriilor si s-a derulat prin intermediul SC „Nedarom“ SRL Craiova, al carei unic actionar si administrator este un oarecare Ioan Daniel Nedelcut. Acesta ocupa, insa, si functia de administrator al SC „AVI“ SRL Craiova, unde Radu Berceanu detine 80% din actiuni, iar sotia sa, Mihaela Marinela 5%. Mai mult, SC „Nedarom“ Craiova, devenita intre timp „Nedarom 2002“ SRL Bucuresti, are acelasi sediu social declarat ca si SC „Parky“ SRL, o societate unde Radu Berceanu era unic asociat si administrator. Mai mult, Ioan Daniel Nedelcut este si actionar la SC „AVI“, unde detine 5%.

Concret, SC „Nedarom“ Craiova ar fi infiintat, in 1999, in Asia, o societate mixta romano-chineza, botezata „Botou Golden Horse Fruit Brandy“ Co LTD, aducand un aport in capital si natura estimat la 1,1 milioane dolari. Mai exact, o fabrica de alcool, pentru care s-ar fi cumparat un utilaj in valoare de 769.000 de dolari americani si s-ar fi cheltuit 40.000 de dolari pentru asistenta tehnica, „know how“ in valoare de 240.000 de dolari si un aport in numerar in valoare de 50.000 de dolari. Tranzactiile au fost autorizate de Banca Nationala a Romaniei prin avizul nr. F 343065/ 02.07.1999, autorizatia nr. 25572/08.07.1999.

La verificarea efectuata de Autoritatea Nationala de Control a reiesit, insa, ca sumele de bani nu ar fi fost virate catre China. „Din actele prezentate nu s-a facut dovada incasarilor valutare aferente exporturilor de utilaje tehnologice (conform DVE nr. 22821/16.07.1999 si DIV nr. 290022/16.07.1999).
Societatea nu a inregistrat in evidentele contabile venituri aferente investitiei efectuate in China. Din datele si actele prezentate se constata ca societatea nu a virat suma de 50.000 USD, reprezentand aportul in numerar, la constituirea societatii mixte romano-chineze. Nu s-a prezentat nici un document justificativ in acest sens, iar in bilantul contabil aferent anilor 1999-2000 nu figureaza aceasta suma. Conform notei explicative date de conducerea societatii, aceasta suma nu a fost virata. Societatea nu a prezentat statutul, actul constitutiv al societatii mixte romano-chineze. Societatea nu a facut dovada repatrierii valutei aferente exportului sau veniturilor realizate in China. (…) Garda Financiara-Sectia Bucuresti a constatat ca sunt intrunite elementele constitutive ale infractiunilor de fals si uz de fals“ – se mentioneaza in „Nota, privind activitatea desfasurata de societati comerciale la care, direct sau indirect, este implicat Radu Berceanu“, intocmita de ANC.

Radu Berceanu, «frate» de TVA cu Genica Boerica

Mai mult decat atat, SC „Nedarom“ SRL Craiova, controlata de ministrul Radu Berceanu prin intermediul anonimului Ioan Daniel Nedelcut, a incasat si TVA aferenta asa-zisei investitii din China. Rambursarea de TVA in cuantum de 707 milioane lei a fost efectuata in anul 2000 de catre Directia de Finante Dolj, prin Ordinul de Plata nr. 683/14.12.2000. Curios este faptul ca finantistii doljeni respinsesera, initial, cererea de rambursare TVA depusa de SC „Nedarom“, dar au revenit asupra deciziei, in urma unor „obiectiuni“ scrise, depuse de catre reprezentantii societatii. Si mai interesant este faptul ca institutia care a aprobat rambursarile de TVA catre „Nedarom“ este aceeasi implicata in mega-scandalurile Genica Boerica, Samir Spranceana si altii. „Desi prin actul de control incheiat de Administratia Financiara a municipiului Craiova s-a stabilit ca societatea nu indeplinea conditiile pentru a beneficia de rambursarea de TVA, ulterior, in urma obiectiunilor formulate de societate, Administratia Financiara a municipiului Craiova a aprobat aceasta rambursare, in suma de 707.331.511 lei“ – se mai mentioneaza in „Nota“ intocmita de ANC. TVA a rambursat si SC „AVI“, in 2003, in cuantum de aproximativ doua miliarde de lei, la datele de 5 si 14 martie.

Nereguli si la firmele «AVI» si «Parky»

Inspectorii ANC au descoperit crase nereguli si in ceea ce priveste activitatea firmelor „AVI“ si „Parky“. Infiintata in 1994 de catre Radu Berceanu si Adriean Videanu, SC „AVI“ a avut, initial, sediul, in Bucuresti, pe str.
Fulga nr. 6, adica locuinta actuala a mamei primarului general al Capitalei. Firma inregistra, la data controlului efectuat de ANC, obligatii restante catre bugetul de stat si asigurari sociale in cuantum de 3,7 miliarde de lei. „AVI“ avea restante si la fondul de pensii si somaj, in suma de aproape 3,5 miliarde de lei. In aceste conditii, firma lui Radu Berceanu a beneficiat, insa, de scutire la plata majorarilor de intarziere aferente TVA pe anul 2000, in suma de 1,3 miliarde de lei, desi nu a depus in termenul prevazut de lege situatia financiara a firmei. Inspectorii ANC au mai descoperit ca SC „AVI“ a detinut in patrimoniu „mijloace de transport care au fost puse in circulatie fara respectarea prevederilor legale, adica nu aveau serie de motor“. Totodata „au fost radiate autoturisme apartinand SC AVI SRL pe baza unor certificate de radiere fara numar de inregistrare“. Principalii clienti ai firmei „AVI“ au fost societatea cu capital de stat „Metav“ Bucuresti, privatizata ulterior, dar si „RMC“ si „EMC“, firme mixte romano-franceze controlate tot de Radu Berceanu.  

Societatea patronata de Radu Berceanu este abonata la contracte din bani publici. Firma se ocupa de mobilarea mijloacelor de transport (trenuri si metrou) si a stadioanelor. Tot firma lui Berceanu s-a ocupat de utilarea unui cunoscut fast-food cu tobogane. Anul trecut, profitul declarat obtinut de actualul ministru al transporturilor se ridica la aproape un miliard de lei. Astfel, Berceanu a ajuns, dintr-un abonat la banii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului un ordonator de credite pentru societatea pe care o conduce. 

Cat despre SC „Parky“ Bucuresti, aceasta se afla in dizolvare din 1995, insa sucursala Craiova a firmei, unde Radu Berceanu este unic actionar si administrator, pare sa fi continuat sa functioneze. Cel putin asta reiese din datele comunicate de Oficiul Registrului Comertului Dolj, care precizeaza ca „ultima mentiune“ cu privire la sucursala craioveana este datata decembrie 2005.
Revenind la „Parky“ Bucuresti, aceasta are sediul social declarat in acelasi loc cu „Nedarom 2002“ SRL.

Cine a blocat «Nota» intocmita de ANC?

„Nota“ intocmita de Autoritatea Nationala de Control in 2004 nu si-a urmat, insa, cursul firesc. Cu alte cuvinte, descoperirile inspectorilor ANC nu au fost inaintate anchetatorilor, „Nota“ ramanand in suspensie. Intrebarea logica ce rezulta de aici este cine a blocat cursul firesc al anchetei. Raspunsul ar putea fi oferit de catre Guvernul Romaniei, in subordinea caruia a functionat ANC. Motiv pentru care ne rezervam dreptul de a solicita Guvernului Romaniei lamuriri cu privire la acest subiect.

Si mai curioasa este pozitia fostului sef al Autoritatii Nationale de Control, Ionel Blanculescu, care a precizat, ieri, ca nu-si aduce aminte despre „Nota“ in cauza.

Repetatele noastre incercari de a-l contacta pe proaspatul ministru al transporturilor, Radu Berceanu, in vederea obtinerii unui punct de vedere referitor la toate aceste acuze, s-au dovedit a fi zadarnice.

Olguta Vasilescu reactioneaza dur

„Nota“ despre care Ionel Blanculescu nu si-a adus, ieri, aminte, a fost prezentata mass-media, in cadrul unei conferinte de presa organizate la Palatul Parlamentului si de catre sefa Comisiei de Invatamant din Camera Deputatilor, Lia Olguta Vasilescu. Deputata PRM nu s-a abtinut de la afirmatii de genul „pentru astfel de fapte alti oameni au ajuns in puscarie“. Lia Olguta Vasilescu nu se afla la prima dezvaluire referitoare la diverse afaceri ale lui Radu Berceanu si sustine ca va da publicitatii, in viitorul apropiat, alte acte referitoare la proaspatul ministru al transporturilor.

 

Raportul Apartamentul - afacerea „Sun Oil“

 

O declaratie exploziva a fostului director SRI confirma acuzatiile aduse actualului ministru al transporturilor , Radu Berceanu: "În raportul SRI pe care l-am prezentat în 1995, am adus dovezi despre acţiuni de spionaj industrial la Avioane Craiova. Concret, este vorba despre vânzarea proiectului secret al unui avion militar, firmei din Israel, IAI LAHAV. Suspiciunile noastre au condus la Radu Berceanu...". Este vorba de un prototip de avion militar proiectat si construit în 1992-93 la Craiova , care ar fi fost expediat în Israel prin bunavointa unor demnitari romani, printre care si Radu Berceanu.

A reusit sa fenteze Directia de Contraspionaj a Securitatii cu un tupeu incredibil, dar nu va reusi, acum, sa fenteze procurorii DNA, nici membrii CSAT (iar generalul Ionel Vasile nu mai e in CSAT, ca sa-i asigure spatele!), carora le cerem, trimiterea lui Radu Berceanu in fata instantei. Poate ca acuzatia nostra li se va parea socanta, dar vom pune urgent la dispozitia anchetatorilor cel mai grav dosar in care este implicat Berceanu si vom sustine, public, acuzatiile pe care i le aducem acestuia: SPIONAJ INDUSTRIAL in favoarea Israelului, pentru care Berceanu a fost retribuit cu suma de 6 milioane de dolari! Iata povestea celui mai incredibil act de incalcare a Sigurantei Nationale din toata perioada de dupa revolutia din 89!

Anul 1992. Uzina de Avioane Craiova incepe lucrul la proiectul IAR 109, avionul de lupta care ar fi adus Romaniei relansarea spectaculoasa a industriei de aparare, contracte consistente si ferme pentru uzina si, nu in ultimul rand, suprematia cercetarii militare romanesti pe intreg mapamondul, deoarece avionul respectiv avea drept caracteristica o geometrie perfecta si fusese cotat pe locul II in lume la clasa sa.

Avand in vedere si caracteristicile celor patru prototipuri care se faceau pe structura acestui avion, dar si faptul ca facea parte din categoria tehnica de lupta, iar proiectul fusese lucrat de cercetatori militari, construirea si detaliile lui erau considerate, in mod firesc, secret de stat!

Ca urmare, de ceea ce se intampla la U.A. Craiova stiau doar cateva persoane: ministrul apararii de atunci, un consilier al FPS, un secretar de stat din Ministerul Industriilor, un general din Ministerul de Interne, seful SRI din acea perioada, precum si generalul Vasile Ionel, un apropiat al lui Radu Berceanu si – foarte important! - secretar al Consiliului Suprem de Aparare a Tarii.

Anul 1993. Intre Avioane Craiova si firma israeliana IAI Lahav se poarta tratative pentru construirea – in comun! - a avionului de lupta IAR 109 SWIFT (al doilea prototip al IAR 109, primul fiind IAR 99). Berceanu afla, in acelasi an, de la generalul Vasile Ionel, amicul sau (care, astfel, isi incalca cu buna stiinta atributiile si ii dezvaluie lui Berceanu un secret de stat!) despre proiect si, prin presiuni facute asupra celorlati detinatori ai secretului, obtine scoaterea din tara a avionului IAR 109 SWIFT de catre firma din Israel.

In acest fel, modelul de avion de lupta romanesc este dus si lasat in zona militara a aeroportului israelian Ben Gurion timp de citeva saptamani. Dupa care, el este adus inapoi in Uzina craioveana. De mentionat faptul ca, la intoarcerea in Romania, specialistii militari au atras atentia Ministerului Apararii, dar si SRI, ca au descoperit urme de desigilare a avionului!

Noiembrie 1994. In urma unui asa-zis precontract, incheiat intre partea romana si firma din Israel, membrii proiectului de avion militar (despre care am pomenit anterior) si Tanya Halperin, reprezentanta IAI Lahav se intalnesc la Bucuresti, in cel mai mare secret.

In afara de ei mai apare – afirma un ofiter SIE sub acoperire care este este dispus, daca procurorii DNA i-o vor cere, sa depuna marturie in acest caz! - un personaj care nu avea ce sa caute la intalnirea respectiva: Radu Berceanu. Adus, spre stupefactia partii romane (dar nu si a lui Halperin, cu care Berceanu avea relatii de afaceri de mai multa vreme), de insusi fostul secretar al CSAT, generalul Vasile, Berceanu preia fraiele si negociaza el insusi cu reprezentanta evrerilor contractul dintre partea romana si cea israeliana.

Evident ca negocierea s-a facut in dezavantajul Romaniei, iar din suma - si asa infima si subevaluata a contractului - Berceanu cere, fara nici o jena, un „comision” de SASE MILIOANE DE DOLARI!

De fapt, banii reprezentau pretul pe care evreii i-l plateau lui Berceanu nu pentru ca obtinuse un pret avantajos pentru ei la negocieri, ci pentru „un serviciu” pe care noi il numim, conform legii, SPIONAJ INDUSTRIAL.

In cele ce urmeaza veti vedea ca nu acuzam nefondat! IMPORTANT: la momentul respectiv, colonel ing. Nicolae Daneanu a fost singurul care, mirosind infractiunea, a refuzat sa semneze contractul fraudulos impus de tandemul Berceanu – Halperin. Nu pentru mult timp, insa...
Satul de presiunile lui Berceanu, dar si a altora (Daneanu era santajat sistematic cu o anume inregistrare care l-ar fi dus dupa gratii), Daneanu cedeaza si semneaza contractul. Mai mult decat atat: partea israeliana pune o noua conditie – dar care nu era stipulata in contract: aceea ca avionul sa fie construit in... Israel, cu forta de munca romaneasca.

Asa se face ca, ceea ce trebuia sa fie un secret de stat al Romaniei se muta in hangarele statului evreu si, la sfarsitul lui 1995, muncitori si ingineri de la Avioane Craiova sunt trimisi, la munca, direct in uzinele IAI Lahav.

Aici... STUPOARE: romanii observa ca structura (care era o inventie militara romaneasca de mare rasunet in lumea tehnicii de lupta) avionului IAR 109 SWIFT se regasea, incredibil, si pe avionul isrealian GALAXI.

Concluzia: in timpul sederii sale pe aeroportul militar din Israel, avionul romanesc fusese desigilat, asa cum initial sustinusera militarii romani atunci cand aparatul se reintorsese in Romania, iar structura sa copiata, aplicata si, mai grav, omologata pe Galaxi.

In termenii serviciilor secrete din intreaga lume, asta se numeste SPIONAJ INDUSTRIAL SI MILITAR!

Si cine, cu un an in urma, trimisese, ilegal, prototipul romanesc, la baza miliatara de la Ben Gurion? Radu Berceanu! Iata, asadar, pentru ce a primit el acel comision de sase milioane de dolari!

In timp ce muncitorii romani descoperisera furtul de proportii a proiectului avionului de lupta, contractul dintre U.A. Craiova si IAI Lahav este... stopat! Israelienii se „sucesc” si nu mai vor prototipul IAR 109 SWIFT, ci pe cel IAR 99, desi contractul se incheiase doar pentru cel dintai!

Trebuie insa sa mentionam ca cele doua prototipuri se diferentiaza doar prin cabina de pilotaj, in rest sunt absolut identice. Ceea ce explica de ce israelienii, consiliati de Berceanu (care, sa nu uitam, este specialist in avioane!), au sarit de la primul prototip la cel de-al doilea, puteau in acest fel sa acopere actul de spionaj industrial...

Un alt lucru mai trebuie semnalat: IAI Lahav este uzina cu capital de stat din Israel si are – ca si concurenta, in aceeasi tara – firma EL-BIT, cu capital privat. Ele sunt insa doar aparent concurente, pentru ca ambele au furat, tot prin intermediul lui Berceanu, si proiectul prototipului IAR 99 SOIM, pe care l-au „imbunatatit” cu aceleasi aparataje de zbor!

Si tot cele doua uzine israeliene sunt implicate pana in gat in mai multe scandaluri legate de tehnica militara a tarii noastre.

Si acum, sa il lasam pe Virgil Magureanu, fostul director al SRI, sa faca si el o dezvaluire-soc: „In raportul SRI pe care l-am prezentat in 1995, am adus dovezi despre actiuni de spionaj industrial la Avioane Craiova. Concret, este vorba despre vanzarea proiectului secret al unui avion militar, firmei din Israel, IAI LAHAV. Suspiciunile noastre au condus la Radu Berceanu .”

NOTA: Doua elemente-surpriza, de ultim moment, constituie descoperirea pe care noi am facut-o in acest caz:

1. Tonya Halperin, directoare a MTIL-ROM din Bucuresti, dar si reprezentanta IAI Lahav din Israel, este aceeasi Tonya Halperin care, in anul 1982 a fost prinsa, de ofiterii de contraspionaj, in timp ce fotografia detalii ale U.A.

Fusese introdusa, in incinta uzinei, chiar de Radu Berceanu, pe atunci inginer la Avioane Craiova!

2. Crina Epurning, prezenta si ea la negocierea contractului, din partea firmei israeliene, a fost arestata pentru sustragere si detinere de documente clasificate. Ea se regaseste ca partenera a lui Berceanu in mai multe off-shor-uri .

Fisa infractionala a lui Radu Berceanu

Asociatia Academica de Administratie Publica Europa a cerut, Inaltei Curti de Casatie si Justitie, sa declanseze procedura legala de control a averii lui Radu Berceanu, presedinte al Partidului Democrat-Liberal Dolj.
Cu certitudine, “Berce” nu va putea justifica o “agoniseala” care se cifreaza la 150 milioane de euro, el fiind, înca din anul 1990, multimilionar în dolari. Averea-i fabuloasa a fost facuta din acte de spionaj si vânzare de secrete de stat, anterior anului 1989 si, ulterior, în perioada cât a fost ministru al Industriei si Comertului, din comisioane ilegale obtinute de la agentii economici din domeniul mineritului. Democrat-liberalul a mai strâns bani frumosi din comisioane la contractele încheiate si derulate cu firmele Va Tech, Luxten Lighting Company SA Arad si Energy Holding SRL din Bucuresti, comisioane din importurile de gaze naturale si pacura si altele. La capitolul “altele”, ofiterii Serviciului Secret al Fortelor Armate, precum si agenti guvernamentali de la Casa Alba, afirma ca “Bercea” a obtinut o alta avere din afaceri derulate, pe teritoriul României, cu cadre corupte ale Serviciilor Secrete din Federatia Rusa, activitati care sunt confirmate pe deplin si de rapoartele Serviciului de Informatii Externe, care însa, în mod inexplicabil, nu au ajuns înca pe masa sefului statului român.

DUPA INSTALAREA IN FOTOLIUL DE MINISTRU, LA APROXIMATIV 1 AN, Radu Berceanu nu a mai luat în considerare Comisia desemnata sa dea avize agentilor economici din domeniul mineritului de suprafata (cariere de sisturi, pietris, granit, nisip etc.) si a preluat PERSONAL, în ciuda legilor în vigoare, aceasta activitate. Astfel ca, toti cei care solicitau avize de functionare se adresau lui Berceanu sau consilierei sale, Simona Culcea. La cererea formulata anexau plicul care continea comisionul perceput, reprezentând 10-15% din valoare. Asemenea comisioane, cuplul Berceanu-Culcea a pretins si de la agentii economici care au executat închiderea minelor. O închidere de mina costa, la acea vreme, între 20 si 200 miliarde de lei vechi.

Afacerea Electrica (unitate de stat care ar fi facut achizitii de la „AVI“);


INCEPAND CU VARA ANULUI 1998, când Radu Berceanu a fost numit în functia de ministru al Industriei si Comertului, a intrat în relatii directe cu reprezentantii grupului Va Tech si ai firmelor Luxten Lighting Company si Energy Holding, carora le-a pretins comisioane în schimbul încheierii unor contracte avantajoase pentru acestia. Bogdan Nicolae Buzaianu, reprezentantul consortiului austriaco-elvetian Va Tech, a beneficiat de contracte supraevaluate, cu cca. 40-50% mai mari, cu încredintare directa, pentru lucrari de reabilitare a unor hidrocentrale si termocentrale. Primul contract încheiat cu sprijinul lui Radu Berceanu a avut, la început, valoarea de aproximativ 100 milioane de dolari, iar la finalizare a ajuns la incredibila suma de aproximativ 1 miliard de dolari. Aceasta crestere de pret s-a datorat mai multor comenzi aditionale, ultima fiind semnata cu câteva zile înainte de a preda functia lui Dan Ioan Popescu. De asemenea, Berceanu a promovat, în mod cointeresat, firmele Luxten Lighting SA si Energy Holding SRL pentru obtinerea si derularea, în calitate de furnizori, de tranzactii pe piata libera de electricitate, impunînd directorilor de distributie sa nu se înscrie la licitatiile organizate pentru activitatile de furnizare a electricitatii la care participau firmele agreate de minister.

Cea mai importanta dintre firmele lui Radu Berceanu este AVI SRL, o societate infiintata in 1994 si al carei profit a crescut de 20 de ori la scurt timp dupa ce Berceanu a ajuns ministrul industriei si comertului. La infiintare, societatea avea un capital social de 100.000 lei, repartizat intre Radu Berceanu si Adriean Videanu, iar, ulterior, dupa iesirea din firma a lui Videanu si dupa mai multe majorari de capital, acesta a ajuns la 5 miliarde lei vechi. Firma are ca obiect principal de activitate productia de obiecte din rasini sintetice armate cu fibra de sticla, metal, mase plastice, dupa proiecte proprii sau alte proiecte. Familia Berceanu detine la aceasta societate 95% din capitalul social, iar Daniel Ion Nedelcut, 5%.

Profiturile nete inregistrate, conform datelor oficiale, de AVI SRL au fost, in perioada 1998-2004, urmatoarele: 1,190 mld. lei (134.076 dolari - 1998), 23,668 mld. lei (1.543.606 dolari - 1999), 0,925 mld. lei (42.641 dolari - 2000), 0,202 mld. lei (6.951 dolari - 2001), 0,463 mld. lei (14.007 dolari - 2002), 0,254 mld. lei (7.651 dolari - 2003) si 1,206 mld. lei (36.952 dolari - 2004). In anul 2005, dividendele incasate de membrii familiei au fost de 1,140 mld. lei (39.126 dolari). Valoarea maxima a dividendelor incasate, plecand de la ideea ca profitul nu a fost reinvestit, de familia Berceanu este, asadar, de 1.825.010 dolari.



PRIN FIRMA AVI, Radu Berceanu confectioneaza piscine, ambarcatiuni, precum si stâlpi pentru retelele electrice. În perioada noiembrie-decembrie 1999, avea pe stoc o mare cantitate de stâlpi si, întrucât urma o modificare a grilelor de impozitare, a fost presat de timp si nu i-a mai putut vinde la RENEL, asa ca a apelat la prietenii sai de la Luxten Lighting SA, care au cumparat marfa si i-au platit-o în regim de urgenta. Dupa aproximativ doua luni, firma Luxten Lighting SA a revândut stâlpii la RENEL, dar, bineînteles, la un pret mult mai mare.

RADU BERCEANU SI DAN IOAN POPESCU detin, prin interpusi, actiuni la SC Luxten Lighting SA, pe care continua sa o sprijine în afaceri. Se impune ca organele de cercetare penala sa întreprinda verificarea tuturor tranzactiilor încheiate de Luxten Lighting cu RENEL, pentru a stabili valoarea prejudiciului creat si care, în opinia unor specialisti în domeniu, este de ordinul mai multor sute de milioane de dolari.

PE DE ALTA PARTE, se pare ca Radu Berceanu a creat, intentionat, crize în contractarea importurilor de gaze naturale si pacura, pentru a justifica preturile mari de achizitie si mascarea comisioanelor primite. Nu alegea din timp finantatorul si nu contracta gazele naturale si pacura înca din vara, atunci când preturile erau favorabile importatorului. Asa ca, an de an, sub diferite pretexte, se ajungea ca aceste contractari sa fie realizate în lunile octombrie-noiembrie, când atât finantatorul, cât si exportatorul beneficiau de avantaje, iar Berceanu primea în schimb comisioane substantiale. Dan Ioan Popescu a continuat si amplificat practicile lui Berceanu (cu care este asociat în mai multe firme capusa) si asa se explica faptul ca România plateste pretul cel mai mare din Europa la gazele naturale importate.

IN ALTA ORDINE DE IDEI, RAPOARTELE SIE, alaturi de documentari ale DGIA si ale agentilor CIA, scot la iveala faptul ca Berceanu, un favorit al Serviciilor de Spionaj Franceze înainte de revolutia din decembrie, a devenit acum spionul rusilor... Nu este o gluma si nici dezinformare, iar rapoartele releva o realitate cumplita: în goana lui dupa bani nemunciti, Berceanu l-a tradat chiar si pe seful statului român. Sa vedem, asadar, cum s-au derulat faptele: “Kremlin, februarie 2005. Putin îi cere lui Basescu sa accepte oferta Federatiei Ruse pentru retehnologizarea termocentralei Mintia-Deva. În prima sa vizita la Moscova, lui Traian Basescu i se spune ca Federatia Rusa poate sa retehnologizeze o centrala energetica de la Deva. În spatele acordului de principiu dintre noul presedinte al României si unul dintre cei mai puternici oameni din lume se ascundeau interese geostrategice si economice ale Moscovei, fara ca Traian Basescu sa stie ca, în România, sforile erau trase de Radu Berceanu, iar grupurile de interese care, de ani buni, faceau eforturi pentru a obtine contractul erau formate din personaje cu legaturi spectaculoase în lumea afacerilor si a serviciilor secrete. Termocentrala CET Mintia-Deva face legatura între sistemul energetic românesc si cel al Uniunii Europene (UCTE). De mare capacitate, colosul hunedorean a fost realizat în anii ‘60 cu tehnologie ruseasca si asigura o zecime din productia totala de electricitate a României. Practic, se situa pe locul doi în sistemul energetic national, dupa Portile de Fier. CET Mintia functiona pe baza de carbune prin cele sase grupuri ale sale, în care lucreaza aproximativ 1.900 de oameni. Având miza mare, afacerea retehnologizarii termocentralei tenta Kremlinul înca de acum sapte ani.

NOIEMBRIE 2000. BUCURESTI. Guvernarea CDR-PD e pe ultima suta de metri. O ordonanta de urgenta privind reabilitarea CET Mintia figureaza printre ultimele acte normative emise de cabinetul Mugur Isarescu, dar nu este semnata de acesta ci de... Radu Berceanu, fost ministru al Industriilor si de liberalul Decebal Traian Remes, fostul sef al finantelor din acel an. Ordonanta prevede compensarea unei datorii, din anii ‘80, a defunctei URSS catre România. Suma: 21,7 milioane de dolari. Modalitatea de plata: livrari de echipamente energetice din Federatia Rusa pentru modernizarea CET Mintia. Mecanismul stingerii datoriei: Termoelectrica SA (de care apartine CET Mintia) ia în primire utilajele rusesti, apoi vireaza, esalonat, contravaloarea acestora la bugetul de stat. În 2003, rusii au scapat de datorie, dar echipamentele furnizate de ei zac de ani buni în curtea termocentralei din Deva, nefolosite si cu garantia expirata.

INTELEGEREA PRIVIND COMPENSAREA DATORIEI A FOST URMATA, în 2000, de acordarea contractului de retehnologizare a centralei, prin ordonanta de urgenta semnata nu de seful Guvernului de atunci, asa cum era legal, ci de Berceanu, unui consortiu. Fara licitatie, prin încredintare directa. Sustinut de Moscova, consortiul era format din companii ale unor fosti ofiteri de spionaj din Rusia, România si Israel. Firmele membre: Global International 2000 SA (România), la care, nu întâmplator detine actiuni semnificative si Radu Berceanu, M.T.Il. Projects&Systems Ltd. (offshore din Cipru) si Babcock Borsing Power/Austrian Energy (Austria). Prin Global s-au livrat echipamentele energetice pentru CET Mintia, valorând peste 20 de milioane de dolari. Kremlinul are interese directe în firma: sediul social este în Bucuresti, Piata Charles de Gaulle, chiar în cladirea fostei misiuni comerciale sovietice din România. Impozantul imobil apartine, stupoare, presedintiei Rusiei...

DIN FIRMA DE LA KREMLIN, o cincime este detinuta de Engineering Company Ziomar, casa de comert a gigantului industrial de stat, Zio Podolsk, producator rus de masini nucleare si energetice, implicat în scandalul programului de îmbogatire a uraniului din Iran. Ziomar este reprezentata în România de Victor Ustinov, fostul atasat comercial al Rusiei la Bucuresti si de... acelasi Radu Berceanu în calitate de consultant. O parte din profitul ZIOMAR este manevrat printr-un off-shore - Mardima Company Ltd., din Insulele Virgine Britanice - actionar în Ziomar, dar la care apare, ca si coactionar si tradatorul Berceanu. La rândul sau, acesta mai este asociat, în off-shore, cu firma GLOBAL, unde patron este Golovin Boris, ofiter în rezerva al trupelor speciale (Spetnatz) din cadrul GRU - fostul serviciu de spionaj al Armatei Rosii. Golovin reprezinta acum în România interesele lui Oleg Deripaska si Igor Ziuzin, doi mari oligarhi rusi legati ombilical de afacerile escrocului international Mark Rich. Cel caruia, tot amicul Berceanu i-a facut cadou, Rosia Montana. Implicat, ca si Berceanu, si în scandalul „Sunoil”, Golovin spune ca face afaceri cu Bercea din anul 1995.



Scandaluri celebre de care este legat numele Berceanu

 Radu Berceanu  a fost implicat in numeroase scandaluri de presa si pe vremea cand era ministru al industriilor si vicepresedinte al Senatului Romaniei.  Printre alte scandaluri relatate de presa vremii se numara:

-Rosia Montana;
-contractul „Eurofinances“ (firma-fantoma care ar fi beneficiat de fonduri europene pentru inchiderea de mine);

- Parky SRL – credite Confident
-suspiciuni de implicare in afacerea Minola, prin prietenia cu Paul Petre Tardea;
-legaturi cu scandalul „Parcul Bordei“ prin amicitia cu Costel Costanda;
-privatizarea Metav SA Bucuresti (care a avut legaturi contractuale cu SC AVI), achizitionata de compania „autohtona“ Meteor SA, al carei actionar este „International Bussiness Solutions“, unde detin actiuni doua off-shore-uri din Cipru (Rosenlew Ltd si Weybridge Holding) si o companie din Marea Britanie, International Bussiness and Trading Corporation;
-vanzarea conductelor subterane, pline cu 113.000 tone titei, la pret de „dumping“, adica 0,12dolari/tona, in conditiile in care pretul pietei era de 123 dolari/tona.

 

Avere declarata

 

Radu Berceanu detine trei imobile, doua in Craiova si Rm. Valcea in valoare de aproximativ 230.000 ron si unul in Spania, in valoare de 62.000 euro.
Ministrul Transporturilor mai detine patru autoturisme: Renault 19, Toyota RAV4, Mercedes S500 si Volkswagen Tiguan.
La capitolul obiecte pretioase, familia Berceanu, mai exact sotia, detine bijuterii in valoare de 14.000 euro.
Nici la conturi in banca nu se poate plange ministrul Berceanu: 854.000 euro si 42.500 ron.
Barceanu detine actiuni in carul societatii comerciale AVI S.R.L.

 

Realitate....

 

De ani de zile, fie că se află în opoziţie, fie la putere şi implicit pe funcţie de ministru, domnul Radu Berceanu ne flutură aceeaşi declaraţie de avere care cuprinde cîteva imobile, dintre care unul în Spania, cîteva automobile, cîteva bijuterii, ceva plasamente în investiţii, mici depozite bancare, un teren vîndut şi un mizilic de bani daţi cu împrumut.

Un calcul rapid ne duce pe la cinci milioane de dolari, care în euro abia trec de trei milioane, bani ce se puteau strînge din salariul de parlamentar pe douăzeci de ani. Clenciul pe care ni-l pune domnul Berceanu este la banii daţi cu împrumut, în sumă totală de 350.000 de euro.  

 

Din aceştia punem deoparte 150.000, de care a beneficiat firma bucureşteană Invest Group SRL, pe care o lăsăm în pace chiar dacă, declarat, firma nu figurează cu datorii. Rămîne în discuţie suma de 200.000 de euro, bani împrumutaţi unui oarecare Pompiliu Selea din Craiova, datorie cu care Berceanu figurează încă din secolul trecut, de cînd a început povestea cu declaraţiile de avere şi care, la început, era exprimată în tot atîţia dolari.
Realitatea este aceea că domnul Berceanu l-a împrumutat pe Selea pentru a-i cumpăra acţiunile MEBO de la personalul societăţii Jiul SA Craiova, mişcare de escamotare a faptului că este proprietar nedeclarat pe 51% din acţiunile societăţii, ţinîndu-l dator pe Pompilică.
Şi cum numita societate este compusă din hotelurile şi restaurantele Jiul, Minerva, Hanul Doctorului, plus vila Vînătorul de la Geormane, la 20 de kilometri de Craiova, odinioară cele mai de vază unităţi de profil din oraş, este de la sine înţeles că valoarea lor este mult mai mare decît amărîta sumă de 200.000 de euro cu care îl ţine dator Berceanu pe Selea.
După estimările specialiştilor, la suma declarată de domnul ministru ar mai trebui adăugate 12,5 milioane de euro pentru a putea exprima valoarea reală a averii sale. Cum domnul Berceanu se consideră unul dintre cei mai plini de umor demnitari actuali, declaraţia sa de avere este considerată cea mai reuşită glumă a carierei sale.

 

 

Dedublarea personalitatii

 

O spectaculoasa dedublare a personalitatii putea fi urmarita cand ministrul Transporturilor, Radu Berceanu, a incercat sa explice de ce Romania are atatea intarzieri la capitolul constructiei de autostrazi. Spunea lucrurilor pe nume, dezavua ticalosiile sistemului, mai pe scurt, facuse o radiografie atat de buna a problemelor ministerului si ale sectorului in general, incat, firesc, te intrebi: cine-i incapabilul de la Transporturi si de ce nu a fost inca demis?

Ro­maniei ii lipsesc autostrazile nu din cau­za incapacitatii manageriale a Ministerului Trans­porturilor si a unitatilor pe care acesta le con­troleaza, si nici din cauza fondurilor alocate cu taraita pentru autostrazi. Raspunsul este mult mai simplu in opinia ministrului Radu Ber­­ceanu: Guvernul nu se simte incurajat de po­pu­la­tie sa construiasca autostrazi. „Incerc sa obtin bani de la Guvern, dar am nevoie si de ajutorul vos­tru. Ca, daca ies in strada 20.000 de oameni, li se da ceea ce cer. Acum, evident ca nu o sa iasa 10.000 de soferi in strada sa ceara autostrazi, dar daca opinia publica ar pune presiune poate am obtine mai multi bani”, a afirmat Berceanu. Mi­nis­trul a explicat ca, in ultimii 20 de ani, toti guvernantii au facut de­cla­ra­tii despre necesitatea investitiilor in in­fra­struc­tu­ra, insa nu au alocat si banii necesari. „Noi, du­pa ce zicem ca facem, nu fa­cem, asa se explica de ce avem un ritm asa scazut la autostrazi”, re­cu­noaste ministrul fara sa precizeze daca este vorba despre toti politicienii sau doar o anumita parte a acestora.

 

Dupa ce si-a turnat suficienta cenusa in cap, ministrul si-a scuturat parul, dupa care a promis ca anul viitor vor fi finalizati 101 de kilometri de autostrada. (A.I.M.)


Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu