In prag de innoire a autorizatiilor, Firea a cerut reguli noi pentru taximetristi. Hibele proiectului

Postat la: 29.01.2020 17:52

Administratia Firea a pus pe ordinea de zi a sedintei Consiliului General de miercuri, 29 ianuarie, un proiect de schimbare a regulilor dupa care functioneaza taximetria bucuresteana. In teorie, daca s-ar aplica regulile propuse de primarul general, pe strazile Capitalei ar mai fi loc doar pentru taximetristi politicosi, frumos imbracati si care transporta calatorii cu masini noi, sigure si confortabile.

Din pacate, realitatea este alta, iar proiectul primarului ascunde o multime de hibe, spun atat consilierii generali ai Opozitiei, cat si transportatorii. Iata despre ce este vorba. La fel ca iluminatul stradal, ca alimentarea cu apa si caldura sau ca amenajarea parcurilor, transportul in regim de taxi este serviciu de utilitate publica. Iar asta inseamna ca dreptul de a face taximetrie, in Capitala, il acorda Primaria Municipiului Bucuresti (PMB), in baza Legii 38/2003 (a taximetriei) si unui regulament intocmit la nivel local.

Mai exact, PMB (prin Directia de Transporturi) emite autorizatii de taxi, valabile 5 ani. Si doar cu transportatorii care obtin aceste autorizatii, PMB poate semna contracte de delegare a gestiunii serviciului public de transport in regim de taxi. Odata obtinuta delegarea, transportatorul poate sa isi trimita masinile galbene pe strada, ca sa transporte calatori contra cost. Le permite acest sistem sa faca taximetrie in Bucuresti tuturor celor care isi doresc asta? Ei bine, nu! Numarul de autorizatii de taxi este limitat. Spre exemplu - potrivit informatiilor de pe site-ul PMB - la acest moment exista in oras 10.057 de autorizatii. Pentru obtinerea uneia dintre aceste autorizatii trebuie sa se lupte cei care vor sa faca taximetrie, in oras.

Sistemul e complex si functioneaza, in anumite momente, si in functie de ceea ce isi doresc autoritatile locale (care pot, spre exemplu, sa nu scoata toate licentele la atribuire, intr-o anumita perioada). Taximetristii au gasit si ei solutii legale de a-si vinde unii altora autorizatii, desi, in principiu, asta n-ar trebui sa se intample. La anumite intervale, PMB organizeaza proceduri de atribuire a autorizatiilor. In cadrul acestora ii evalueaza pe transportatori in functie de anumite criterii, cum ar fi calitatea si varsta masinii, vechime in bransa a transportatorului de persoane etc.

Fiecare transportator primeste un punctaj. Iar cei cu cele mai mari punctaje obtin autorizatiile. Ulterior, la cerere si in baza unor documente, PMB le prelungeste transportatorilor autorizatiile, pe 5 ani. Cum cele mai multe autorizatii expira pe 28 februarie, transportatorii au inceput sa depuna documente pentru a obtine prelungirea acestora pentru urmatorii 5 ani. Asa ca mare le-a fost uimirea taximetristilor cand au vazut ca pe ordinea de zi a sedintei Consiliului General al Municipiului Bucuresti a aparut un proiect prin care Gabriela Firea le cere consilierilor sa adopte modificari radicale la regulamentul de taxi din Bucuresti. Iata despre ce este vorba.

In propunerea de regulament de taxi, administratia Firea propune ca - la viitoarea procedura de atribuire - sa fie avantajate masinile putin poluante (adica electrice, hibride sau cu Euro 6), sigure (cu multe airbaguri), confortabile (cu aer conditionat reglabil pe zone de clima) si spatiu mare pentru bagaje (adica volum mare al portbagajului). La punctaj, aerul conditionat pe zone de clima - care i-ar permite pasagerului sa calatoreasca in conditii sporite de confort - valoreaza cat vechimea de peste un deceniu in taximetrie.

Cu alte cuvinte, un transportator care respecta legea si se prezinta la atribuire cu masini electrice sau hibride bine dotate la interior ar avea toate sansele sa-i scoata de pe piata pe actualii taximetristi din Bucuresti. In plus, regulamentul prevede ca taximetristii vor putea face transport doar in judetul in care sunt autorizati. Or, asta inseamna ca daca taximetristii din Ilfov ar mai stationa prin Capitala - asa cum fac acum cu sutele - in asteptarea clientilor de ocazie, ar risca amenzi de pana la 5.000 de lei.

In proiectul de regulament se prevad si amenzi cuprinse intre 100 si 500 de lei pentru soferii care refuza curse, care incarca bonul sau aleg alt traseu decat cel optim sau cel dorit de client sau care fac transport de persoane cu masina murdara.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu