Ciprian Marica vrea sa inregistreze substantivul "Farul" ca marcă exclusivă

Postat la: 10.01.2019 16:18

Deşi a promis, la preluarea brandului F. C. FARUL, performanţă prin seriozitate şi corectitudine, fostul fotbalist Ciprian Marica este pe cale să declanşeze un mare scandal în sportul românesc.

Anul 2018 părea a fi momentul relansării pe ruta performanței a echipei de fotbal fanion a Dobrogei, Farul, odată cu promovarea în Liga a II- a, după perioada dificilă a insolvenței și a eforturilor, mai mult decât impresionante, ale unui grup de suporteri dedicați, de a constitui o nouă asociație sportivă - Suporter Spirit Club (SSC) Farul Constanţa, de a legitima echipa sub denumirea tradiţională, de a o înscrie în competiții și de a promova în eșaloanele superioare, pornind la drum, evident din Liga a IV-a.

Apariția lui Ciprian Marica în context, în calitate de nou proprietar al palmaresului și siglei F.C. Farul, a fost destul de controversată, unii considerând-o salutară, un real motor necesar ascensiunii clubului de la malul mării către Liga I, cei mai mulți, dimpotrivă, apreciind doar latura speculativă, interesul strict material, implicarea fiind doar o etapă în traseul său profesional de a accede, în viitor, la funcția de președinte al Federației Române de Fotbal (FRF).

După o stare confuză, plină de tatonări, tergiversări și contestări între Ciprian Marica și Asociația SSC Farul Constanța, asocierea între brand și echipa ce promovase în Liga a II-a, s-a produs doar printr-o mediere. Din acel moment totul părea frumos și măreț, marea masă a suporterilor fariști fiind exaltată la aflarea obiectivului imediat: promovarea în Liga I și a celui pe termen mediu: clasarea pe un loc de cupe europene.

Și mai surprinzătoare a fost - după modelul consacrat de Gigi Becali - declarația patetică a celui imediat intitulat „finanţator", de atașament faţă de culorile clubului, despre care a zis că-l iubește din copilărie și față de orașul Constanța, pe care a zis că-l consideră a doua sa casă.

Iată însă că după 21 de etape disputate, echipa înscrisă în campionat de SSC Farul Constanţa a încheiat anul pe locul 17, în zonă retrogradabilă, sugerând un evident eșec managerial, iar în data de 18 decembrie 2018 Ciprian Marica solicită înregistrarea ca marcă a substantivului "FARUL" în Registrul Național al Mărcilor deținut de OSIM, dând o perfidă lovitură, de data aceasta Clubului Sportiv (CS) Farul și altor entități constănțene, deținătoare ale aceluiași nume.

Făcând puţină istorie factuală reţinem că Ciprian Marica a devenit posesorul mărcii FC Farul Constanţa 1920, înregistrată la OSIM de către Gheorghe Bosânceanu şi achiziţionată de la FC Farul Constanţa (club aflat în faliment şi patronat de Giani Nedelcu) în urma unei licitaţii organizată de lichidatorul judiciar, pe care însă suporterii au considerat-o „cu cantec".

Dacă s-ar fi solicitat înregistrarea mărcii „FC Farul", am fi apreciat demersul ca îndreptățit, însă dorința reținerii unei denumiri cu valențe atât de generale demonstrează intenția obținerii unui drept intelectual nemeritat cu repercusiuni devastatoare asupra altor entități, mai ales că în anexa cererii sunt menționate toate domeniile de activitate ce se regăsesc la OSIM şi pentru care vrea să rezerve dreptul exclusiv de folosire a mărcii.

Demersul lui Marica, făcut în nume propriu, pare să afecteaze cel mai mult CS Farul, instituție de drept public - statut conferit prin Hotărâre de Guvern, în baza Legii Sportului - de mare notorietate, deţinător de palmaresuri olimpice, mondiale, balcanice şi naţionale, ca să nu mai vorbim de recordurile absolute în atletism, club sportiv a cărui fiinţare va fi pusă în pericol sub denumirea tradiţională, dacă OSIM îi va da satisfacţie solicitantului.

Legislaţia română în materie de mărci şi indicaţii geografice, Legea 84/1998, defineşte marca notorie ca fiind marca larg cunoscută în România la data depunerii unei cereri de înregistrare a mărcii sau la data priorităţii revendicate în cerere. Astfel, marca notorie beneficiază de publicitate chiar fără inregistrarea ei, datorită faimei pe care o are în rândul publicului. Pentru a determina dacă o marcă este larg cunoscută, se va avea în vedere notorietatea acestei mărci, în cadrul segmentului de public vizat pentru produsele sau serviciile cărora marca respectivă se aplică, fără a fi necesară înregistrarea sau utilizarea mărcii în România. Notorietatea unei mărci se apreciază în funcţie de segmentul ţintă de consumatori şi nu în funcţie de toată lumea.

Mai multe amanunte AICI

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu