SPOTLIGHT CULTURAL O femeie se lupta sa conserve moștenirea culturala palestiniana ținand in viața o casa a costumelor tradiționale

Postat la: 20.05.2017 11:54

Maha Saca ține în viață de peste 15 ani un Centru al patrimoniului palestinian pe care îl susține din fonduri proprii și al cărui principal obiectiv este să conserve costumele tradiționale din localitățile de unde palestinienii au fost alungați în 1948 sau după 1967. Oamenii vin la ea să închirieze rochii sau costume pentru nunți, dar și pur și simplu pentru a vizita muzeul din Bethleem, care se dorește atât o oază de trecut, cât și o punte spre viitor. Într-un fel, Maha Saca susține că asta îi motivează munca: faptul că oamenii vin și închiriază costume de la Centru pentru a face o legătură între trecut și prezent.

8f5ed3d1-91f0-445a-b115-b4e789b569dd

Sursa foto: Maha Saca / Facebook

Maha Saca este o femeie cunoscută în Palestina și se mândrește, printre altele, cu faptul că Centrul patrimoniului palestinian, pe care l-a înființat în 1991, a lucrat eșarfa cu "Cheia fraternității" pe care a primit-o Papa Francisc când a venit la Bethleem în 2014. Ea are în muzeu 17 fotografii cu papa de la acest eveniment, după cum singură mărturisește, dar din galeria ei de fotografii nu lipsesc nici fotografiile cu Yasser Arafat, Mahmoud Abbas sau poetul Mahmoud Darwish.

"Am început această activitate de la prima Intifada, pentru că simt că este o altă luptă pentru a arăta că acest pământ nu este unul fără oameni prin moștenirea noastră profundă. Fac cercetări în taberele de refugiați și îmi obțin informațiile de la oamenii înșiși. Cel mai important lucru de care au grijă femeile sunt rochiile lor. Pentru că orice rochie este ca o identitate pentru orice sat și oraș din Palestina. Poți să spui de unde este doamna după rochia ei, pentru că a spus povestea satului ei și a ceea ce-l înconjoară pe rochia ei", susține ea.

Apoi arată una dintre fotografiile mari cu modele de rochii din magazin și explică. "Poți ști exact de unde este această femeie. Este din Beersheba și este mireasă, pentru că poartă un guler roșu. Dar când a devenit văduvă, a schimbat roșul cu albastru. Dar dacă i-ar plăcea să se mărite din nou ar adăuga puțin roșu care spune că i-ar plăcea să se mărite și să aibă copii", povestește Maha Saca. Ea are în Centrul patrimoniului palestinian nu mai puțin de 200 de vederi care vorbesc despre aproape fiecare sat palestinian prin intermediul rochiilor, dar și al costumelor bărbătești tradiționale.

În Centrul patrimoniului palestinian își găsesc locul, alături de rochii cu broderii lucrate de mână, și o expoziție de obiecte care prezintă modul de viață al palestinienilor din deșert înainte de a fi alungați de pe pământurile lor în 1948, dar și o încăpere în care sunt expuse materiale specifice locuințelor palestiniene din orașe și sate. De asemenea, din muzeu nu lipsește și un cort de beduini mobilat, un loc numai bun pentru a se așeza pentru clienți după ce s-au îmbrăcat cu costumele pe care le-au purtat și bunicii lor.

Rochiile de nuntă, de exemplu, pot fi închiriate cu 100 de dolari pentru patru zile, dar pot fi și cumpărate, cu prețuri care urcă până la 1.300 de dolari.

Însă conservarea acestor rochii tradiționale este departe de a fi pentru Maha Saca o afacere, ci mai degrabă o pasiune personală. Într-una dintre sălile muzeului pot fi văzute fotografii cu rochiile purtate la nuntă de femeile din familia ei din șase generații, ultima fiind fiica ei, care este în prezent șefa departamentului de arheologie a universtității din Chicago și care a purtat cu acest prilej o rochie tradițională făcută de mână.

La fel de importantă pentru ea este și moștenirea de militant din partea tatălui ei. "Tatăl meu a fost membru al Organizației pentru Eliberarea Palestinei (OEP) din 1964 și până în 1967, când a fost expulzat pentru că a fost foarte activ. Acum mă lupt prin cultură, nu cu arma. Nu cred deloc în arme, armele nu aduc nimic bun. Pentru că ei (israelienii — n.r.) au toată puterea prin arme, dar credem că prin rădăcinile și cultura noastră putem lupta", spune Maha Saca.

În același timp, Centrul asigură de muncă pentru peste 40 de femei din taberele de refugiați care lucrează broderii. "Este singura muncă pe care o pot face acasă, printre activitățile cu copii, singura pentru care au timp. Este foarte important să le asiguri de muncă, pentru că în acest fel le creștem venitul și le dăm ceva de făcut acasă", afirmă ea.

Șefa Centrului patrimoniului palestinian spune că a realizat peste 40 de expoziții în întreaga lume pentru a arăta frumusețea culturii palestiniene, una care a putut fi conservată în ciuda faptului că palestinienii din peste 400 de sate din întregul teritoriu palestinian au fost alungați cu forța de israelieni în 1948.

"Sunt fericită cu munca mea, îmi iubesc munca, simt că fac ceva pentru țara mea, acesta este scopul meu. Nimeni nu mi-a dat vreun ban, dar am primit mult sprijin. Nu primesc bani de la nimeni pentru că dacă primești bani, primești ordine. Nu am primit ordine de la nimeni", spune Maha Saca.

Ea adaugă că omul cel mai important din viața ei este soțul ei, principalul ei susținător și, în același timp, finanțator al pasiunii ei. "Soțul meu îmi dă sute de mii de dolari pe care îi investesc aici. Pentru că soțul meu este inginer, îmi iubește munca și mă susține. Nu există profit aici, abia pot să plătesc chiria. Fără soțul meu nu aș putea avea acest loc. Dar nu este important dacă obțin sau nu bani, dacă oamenii te plac vin și te vizitează din nou", povestește ea.

"Oamenii vin și închiriază o rochie de aici pentru a face o legătură între trecut și prezent. Acesta este scopul meu, să țin cultura noastră în viață", mai spune Maha Saca.

AGERPRES/(A — editor: Florin Ștefan, editor online: Anda Badea)

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu