Sute de milioane de euro pe contracte cadru care ii asigura "moștenirea" primarului Băluță pentru viitorul consiliu local

Postat la: 26.04.2020 09:39

Direcția de Administrare a Unităților de Învățământ Sector 4, prin Primaria Sectorului 4, a atribuit 22 de contracte din acordul cadru uriaș de 150 milioane de euro pentru repararea unor școli din sector.

Acordul, semnat pe o perioadă de 4 ani pentru reabilitarea mai multor școli din sector, are valoarea între 717 și 749 milioane de lei, adică 150 și 156 milioane de euro. Aceste acorduri cadru sunt riscante deoarece antamează bugetul primăriilor pe mai mulți ani, cele mai multe dintre ele fiind semnate pe final de mandat. Obiectul contractului reprezintă „ lucrări de investiții, de modernizare, reparații, reabilitare, consolidare, instalații și construire la obiectivele/ clădirile aflate în administrarea Sectorului 4 al Municipiului Bucuresti si a Direcțiilor descentralizate". Licitația a fost inițiată pe 31 ianuarie 2019, câștigătorii fiind stabiliți pe 17 septembrie anul trecut, și publicată pe e-licitatie pe 21 aprilie.

Contractul cadru a fost adjudecat de două firme: SC Erbașu SA și SC Palex Construcții Instalații. Imediat după licitație, la care au participat 6 firme, au fost stabilite și contractele subsecvente. Palex a primit deja 15 contracte în valoare de 84,5 milioane de lei, și Erbasu SA, 7 contracte, în valoare de 34,6 milioane de lei. Problema contractelor cadru care se desfășoară pe mai mulți ani este veche și generalizată la aproape toate marile unități administrativ teritoriale din țară. Puține lucrări, insa, se pretează la astfel de acorduri. De obicei, acestea sunt lucrări de complexitate redusă. Într-adevăr, există tentația de a atribui lucrări prin acord cadru.

Contractul uriaș semnat de Primăria Sector 4 are serioase probleme de legalitate, din moment ce caietul de sarcini nu cuprinde nici măcar numărul obiectivelor ce urmează a fi reabilitate sau construite. Pentru a realiza lucrări de modernizare și consolidare la construcții civile este necesar să existe Documentație de Avizare a Lucrărilor de Intervenție (D.A.L.I), adică niște avize. Dar mai ales trebuie să existe o expertiză tehnică. În cazul nostru, primăria a estimat, fară să prezinte nicio dovadă că această estimare este corectă, cam ce lucrări sunt necesare pentru niste clădiri din sectorul 4. Nu precizează care sunt acele clădiri sau măcar numărul lor. Se încalcă grav legislația în vigoare, respectiv HG 907/2016 care spune clar care sunt etapele pe care un investitor trebuie să le parcurgă înainte de execuția lucrărilor. Lipsa bugetelor multianuale și împrumuturi de la bănci cu puțin timp înainte de expirarea mandatelor consilierilor locali și ale primarilor sunt alte probleme ridicate de semnarea acestor acorduri cadru.

Toate primăriile sunt acuma într-o goană nebună pentru a obține împrumuturi pentru finanțare lucrări. Autoritățile publice locale pot face împrumuturi, dar nu în orice condiții, ci trebuie să primească acordul ministerului de Finanțe, prin Trezorerie, pentru a nu depăși gradul de îndatorare. În cazul în care, după alegerile locale administrațiile se schimbă, se pune problema dacă aceste contracte de sute de milioane de euro mai pot fi modificate sau reziliate pe motiv că nu sunt benefice pentru comunitatea locală.

Pe lângă contractul privind renovarea școlilor, iata care mai sunt cele mai importante investiții din sectorul 4 care au fost parafate în ultimul an și jumătate:

- Întreținerea domeniului public - licitația a fost câștigată de întreprindere publică SC ADP4 SA, firmă din subordinea primăriei. Licitația avea condiții financiare foarte restrictive care sunt respectate doar de câteva firme din România. ADP4 a „câștigat" licitatia și va primi 144.129.687 de lei pe an timp de 4 ani pentru amenajarea sectorului cu obiectele alese de primarul Daniel Băluță împreună cu directorul ADP Marian Goleac.

- Renovare de străzi și construcția de parcări - Primăria s-a grăbit să semneze două contracte subsecvente în noiembrie 2018 pentru toate parcările care trebuiau construite. Suma totală de 234.234.760 de lei mi se pare foarte mare, reprezentând 30% din bugetul anual al primăriei și am dubii privind pregătirea tehnică a proiectelor respective.

- Salubrizare și deszăpezire - A fost semnat contractul cu Rosal pentru valoarea maximă de 390 milioane de lei în 4 ani. După sfârșitul contractului cu REBU, în martie 2017, SC ADP4 SA a preluat serviciile de salubrizare temporar. O parte din contract a fost subcontractat către Rosal. La licitatie s-au prezentat trei operatori si Rosal a câștigat licitația. La ora actuală o parte din serviciile de salubrizare sunt realizate în continuare de ADP4. Fix la trei luni după semnatura contractului, Rosal a cerut o creștere a tarifului cu 20%, creștere care a fost imediat aprobată de primarul Băluță.

Comentarii

Adauga un comentariu

Adauga comentariu

Nume*

Comentariu